سرور hp

آزمایش تخمین ذخیره تخمدان چیست؟

چکیده مطلب:

ذخایر تخمک در طول زندگی زنان از ابتدا وجود دارد و همراه با افزایش سن به مرور از کیفیت و کمیت آن کاسته می‌شود. انجام آزمایش تخمین ذخیره تخمدان می‌تواند اطلاعات مهمی را در اختیار پزشک قرار می‌دهد. بیشترین کاربرد آن برای افرادی است که قصد بارداری با روش آزمایشگاهی IVF را دارند. تفسیر آزمایش […]

ذخایر تخمک در طول زندگی زنان از ابتدا وجود دارد و همراه با افزایش سن به مرور از کیفیت و کمیت آن کاسته می‌شود. انجام آزمایش تخمین ذخیره تخمدان می‌تواند اطلاعات مهمی را در اختیار پزشک قرار می‌دهد. بیشترین کاربرد آن برای افرادی است که قصد بارداری با روش آزمایشگاهی IVF را دارند. تفسیر آزمایش ذخیره تخمدان نشان می‌دهد تا چه اندازه بارداری شما موفقیت‌آمیز است.

آزمایش AMH چیست؟
آزمایش AMH با اندازه‌گیری سطح هورمون ضد مولرین در واقع تعداد تخمک‌های فرد را نشان می‌دهد. پزشک معالج ممکن است از این آزمایش برای کمک به تشخیص توده تخمدان استفاده کند. این یک تست خون ساده است که تعداد تخمک‌های مرتبط با باروری را در زنان اندازه‌گیری می‌کند.
AMH نقش به سزایی در رشد اندام‌های جنسی جنین دارد و در بافت‌های تولید مثل مردان و زنان تولید می‌شود. نوع عملکرد و نرمال بودن سطح این هورمون در بدن افراد به سن و جنسیت آن‌ها بستگی دارد. آزمایش AMH معمولاً با هدف توانایی یک زن در تولید تخمک و میزان آن برای باردار شدن مورد استفاده قرار می‌گرد.
تخمدان‌های یک زن در سال‌های باروری او می‌توانند هزاران تخمک را بسازند. همراه با افزایش سن او، تعداد آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. در واقع این تست سطح AMH خون را که تعداد سلول‌های تخمک بالقوه زن است را نشان می‌دهد. این حالت ذخیره تخمدان شناخته می‌شود.
هرچه ذخیزه تخمدان خانمی بالا باشد، شانس بیشتری برای حاملگی دارد. در مقابل هرچه این میزان کمتر باشد، زن برای بارداری دچار مشکل شده و نباید در این کار تأخیری ایجاد کند. علاوه بر این زنانی که به علت ناباروری قصد انجام عمل IVF را دارند می‌توانند از این آزمایش برای اندازه‌گیری تعداد تخمک‌ها استفاده کنند. در صورتی که تخمک سالم و با کیفیتی وجود داشته باشد، بارداری اتفاق می‌افتد.

چرا آزمایش AMH تجویز می‌شود؟
مقدار هورمون AMH در زنان بعد از بلوغ دارای نقش متفاوتی است. در این زمان تخمدان‌ها یا غدد سازنده سلول‌های تخمک شروع به تولید AMH می‌کنند. همراه با افزایش سلول‌های تخمک سطح این هورمون نیز در بدن فرد بیشتر می‌شود. هرچه سن زن بالاتر می‌رود تعداد AMH خون کاهش پیدا می‌کند.
سطح AMH می‌تواند اطلاعات مفیدی را به پزشک معالج ارائه دهد که برخی از ان‌ها عبارتند از:
• توانایی زنان در تولید تخمک با هدف باردار شدن
• میزان باروری
• کمک به شناسایی اختلالات قاعدگی
• نظارت بر شرایط سلامتی زنان مبتلا به سرطان‌های تخمدان
• پیش‌بینی شروع یائسگی در زنان
• بررسی علت یائسگی زودرس
• شناسایی علل فقدان قاعدگی در دختران ۱۵ سال که دارای سن شروع قاعدگی هستند.
• شناسایی سندرم تخمدان پلی کیستیک از علل شایع ناباروری و ناتوانی باردار شدن
علاوه بر این اگر برای باردار شدن با مشکل مواجه هستید، ممکن است به این تست احتیاج داشته باشید. تفسیر آزمایش ذخیره تخمدان نشان می‌دهد که شانس بارداری شما به چه اندازه است. متخصص زنان و زایمان با بررسی نتایج این آزمایش می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا درمان‌های ناباروری مانند لقاح آزمایشگاهی که همان IVF است، بر روی شما تأثیرگذار است یا خیر؟
سطح بالای هورمون ضد مولرین یا همان AMH به معنای آن است که تعداد تخمک‌های بیشتری در دسترس قرار دارد و می‌تواند به درمان بهتر پاسخ را بدهد. این در حالی است که سطح پایین AMH نشان دهنده تعداد کم تخمک‌ها است که احتمال باردار شدن به روش لقاح آزمایشگاهی را به حداقل می‌رساند.
پس از انجام IVF، زنان به منظور تأیید بارداری و یا مشخص کردن سن تقریبی نوزاد از آزمایش BHCG استفاده می‌کنند تا از خطراتی مانند حاملگی خارج از رحم و سقط جنین جلوگیری شود.
آیا همه خانم‌ها باید آزمایش AMH بدهند؟
انجام تست AMH برای این گروه زنان تجویز می‌شود:
– زنانی که مدت زمان شش ماه برای بارداری تلاش می‌کنند و می‌خواهند ذخیره تخمدان مناسب برای سن خود را به دست اورند.
– زنانی که در حال بررسی درمان‌های ناباروری مانند IVF هستند. در این حالت مقدار AMH پایین نشان دهنده پاسخ ضعیف به انجام این نوع عمل است.
– زنانی که تحت درمان جراحی تخمدان یا شیمی درمانی هستند و می‌خواهند بدانند آیا این موارد بر باروری آن‌ها در آینده تأثیری دارد.
– زنان مشکوک به تومور تخمدان
– زنانی که می‌خواهند در آینده باردار شوند و قصد کسب اطلاعات از موقعیت فعلی خود را دارند.

بیماری‌های تأثیرگذار در نتیجه تست AMH
در بسیاری موارد وجود بیماری‌های زمینه‌ای موجب می‌شوند تا نتیجه نهایی آزمایش AMH دستخوش تغییراتی شود و به صورت دقیق نباشد. برخی از این بیماری‌ها باعث بالا رفتن سطح هورمون ضد مولرین شده و تعدادی از آن‌ها نیز کاهش آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.
بیماری‌های افزایش دهنده سطح AMH شامل موارد زیر می‌شود:
• وجود سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان
• سرطان تخمدان
• بارداری پوچ
بیماری‌هایی که از علل کاهنده سطح AMH خون هستند، عبارتند از:
• چاقی بیش از اندازه
• ناباروری
• کیفیت پایین تخمک‌ها

تست AMH در منزل با هومکا!
نتایج آزمایش AMH با اندازه‌گیری تعداد این هورمون در بدن زنان، میزان تخمک‌های ذخیره شده برای بارداری را نشان می‌دهند. اگر در تلاش برای بارداری هستید یا می‌خواهید سلامت باروری خود را بسنجید، برای انجام تست AMH می‌توانید بدون مراجعه حضوری با آزمایشگاه با استفاده از پلتفرم هومکا و انجام نمونه‌گیری در محل خود آن را انجام دهید. هومکا ارائه دهنده خدمات آزمایشی، مراقبتی و درمانی است که تمامی بیمه‌های پایه و تکمیلی را تحت پوشش خود قرار داده است. سامانه هومکا با آزمایشگاه‌های استان تهران و شهرهای کرج، قزوین، شیراز، اصفهان، تبریز، رشت، مشهد و اهواز طرف قرارداد است. با مراجعه به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir یا تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ می‌توانید درخواست خود را ضمن دریافت پاسخ سؤالات از کارشناسان سلامت ما در هومکا، ثبت کنید.

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.موارد مورد نیاز علامت گذاری شده اند.*

Short Url Post
ads
به راهنمایی نیاز دارید؟ با ما چت کنید
سرور استوک اچ پی